اندیشکده تصریف

اندیشکده تمدن ساز

اندیشکده تصریف

اندیشکده تمدن ساز

کلام ولایت:


اندیشکده تصریف

هوایی تازه در اندیشه و فرهنگ

حرف‌هایی تازه در حوزه‌های مختلف سبک زندگی، تمدن اسلامی، مسائل جوانان و خانواده، طب و تغذیه اسلامی، علم دینی، علوم انسانی اسلامی و نظام آموزشی


  • ۰
  • ۰

فهم دقیق چیستی روانشناسی مدرن و تفاوت آن با روانشناسی اسلامی و حتی سنتی بدون درک و شناخت مفهوم طبع و مزاج تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل است که سالها تلاش جهت عبور از روانشناسی مدرن و تحقق روانشناسی اسلامی بدون نتیجه مانده است.

روانشناسی مدرن بر پایه و محوریت ذهن بشر استوار است و تمام مباحث آن حول همین محور می چرخد. در علم طبع شناسی، طبع و مزاج ذهن صفراست. صفرا گرچه سبب تحرک و نشاط می گردد اما غلبه و شدت صفرا سبب خودبنیادی، طغیان و سرکشی است. روانشناسی مدرن با محوریت بخشیدن به ذهن در مجموعه نفس انسان زمینه خودبنیادی و به تبع آن طغیان بشر در برابر خدا را فراهم نموده است. تمدن مدرن بر مبنای غلبه صفرا در وجود بشر شکل گرفته است و روانشناسی مدرن عاملی است جهت حفظ و تداوم تمدن موجود.

صفرا عامل شور و نشاط مقطعی، موقت و البته همراه با شدت است. هیجان بهترین نمونه پدیده صفراوی است که در دنیای مدرن خواهان بسیاری هم دارد.البته باید توجه داشت که شدت و غلبه صفرا درنهایت سبب می شود که صفرا به سودا تبدیل شود و مسائل، معضلات و بیماری های روانی عالم مدرن نیز ریشه در همین جا دارد. تمدن مدرن، اخلاق و رفتار صفراوی را در کل تمدن بشری بسط داده و این بسط و شدت صفرا بی شک به سودا تبدیل می گردد. سودا عامل بی قراری، سردرگمی، شتاب، بی هدفی، بی هویتی و حتی افسردگی است که در عصر حاضر فراگیر گشته است.

روانشناسی مدرن وظیفه دارد صفرا را در بشر احیا کند و از آنجایی که ذهن بشر صفراوی ترین بخش وجود انسان است محوریت بخشی به آن در دستور کار روانشناسی مدرن است. مفاهیمی همچون اعتماد به نفس، خودباوری، برنامه ریزی و تلاش خودبنیاد که در روانشناسی مدرن محوریت دارند دارای طبع صفرا هستند.

بر عکس روانشناسی مدرن روانشناسی دینی بر محوریت عقل استوار است و طبع و مزاج عقل ،دم است و دم عامل دوری از خودبنیادی. دم از جنس نور است و صفرا از جنس آتش و تفاوت عقل و ذهن نیز به گستره تفاوت نور و نار است. آتش گرچه شدت گرمای بیشتری دارد اما گستره روشنایی کمتری دارد اما نور علاوه بر داشتن گرمای متعادل، گستره روشنایی بیشتر و عمیق تری دارد. صفرا و به تبع آن ،کوته نگر است اما دم و به تبع آن عقل عاقبت اندیش. توکل، خوف و رجا، قناعت، آخرت گرایی و مفاهیم اساسی دین همگی طبع دم دارند که مبتنی بر عقلانیت هم هست.




  • ۹۷/۰۶/۰۹
  • علی باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
مطالب جدید
طبع خوراکیها مبتنی بر مزاج شناسی اسلامی
بیانیه اندیشکده تصریف پیرامون آتش زدن کتاب هاریسون و حواشی آن
دوره های کشوری آموزش فشرده مزاج شناسی کاربردی و روانشناسی مزاج و با امکان شرکت مجازی
طب و تمدن
نقش مزاج در تعلیم و تربیت
مقدمه ای بر مفهوم طبع و مزاج
طب اسلامی و علم دینی
دوره آموزشی روانشناسی مزاج (قم)
"مبانی فکری و رویکرد تمدنی اندیشکده تصریف"
ریشه تاریخی نوروز و نسبت آن با کریسمس
نقد اندیشکده بر بیانات استاد مهدی نصیری پیرامون طب اسلامی
شفاف سازی افق تمدن اسلامی؛ مهم ترین الزام گام دوم
متن نامه اندیشکده به محضر رهبر انقلاب در نقد سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت منتشر شد...
دل یا ذهن؛ کدام یک محور وجود آدمی است؟
تیروئید و بیماری های روانی
درمان بیش فعالی با روانشناسی مزاج
روانشناسی قلب بنیاد یا ذهن بنیاد؟
بشر اولیه کیست؟
مزاج و ازدواج
راز اختلالات روانی نوابغ
روانشناسی مزاج در ادبیات
روانشناسی مدرن؛ روانشناسی صفراء بنیاد
تفاوت مزاج شناسی سنتی و اسلامی
مزاج و نژادهای بشری
طبع یا مزاج چیست؟
مزاج شناسی؛ علم تمدن ساز
علوم انسانی مدرن؛ انسان شناس یا انسان ساز
تمرکز آنتروپیک؛ تضاد بنیادین توسعه تکنولوژیک
علم 27 حرف است اما کدام علم؟
اهمیت تغذیه در سلامت روان
کاهش فرزندآوری در آینه بینش تمدنی
روانشناسی مزاج
ضرورت و چیستی بینش تمدنی
فیلم